Lezen
In de groepen 1 en 2 starten we met het leren (her)kennen van letters. Vanaf groep drie begint het leesonderwijs.
Wij werken met de volgende leesmethoden:
- Kleuterplein (gr 1-2) – In deze methode wordt aandacht besteedt aan beginnende geletterdheid. Bij elk thema worden letters met bijbehorende klankgebaren aangeboden. Die kleuters die al gevoelig zijn voor het komen tot lezen, krijgen hiervoor in de kleuterbouw al specifiek de ruimte.
- Lijn 3 (groep 3) - Lijn 3 sluit goed aan bij de kleuters onder andere vanwege de klankgebaren. Het eerste half jaar is de fase van het aanvankelijk leesproces: alle letters/klanken worden aangeboden en zichtbaar gemaakt in het klankenkasteel. Door in de tweede fase ook het leestempo op te pakken verloopt de overgang naar groep 4 soepel.
- Estafette (groep 4 t/m 6) - Estafette leert kinderen een goede technische leesvaardigheid: van correct naar vlot en vloeiend lezen. Leestechniek staat voorop, maar er is ook veel aandacht voor leesplezier en -bevordering. Want een kind dat graag leest, ontwikkelt zichzelf.
- Nieuwsbegrip (groep 4 t/m 8) - Nieuwsbegrip is een begrijpend leesaanpak gebaseerd op recente wetenschappelijke inzichten. Het heeft wekelijks een actuele leestekst die uitgebreid in de klas wordt behandeld. Daarnaast is er een XL les, waarin een andere tekstsoort behandeld wordt.
- Tutor-lezen (groep 3 en 4) - Tutorlezen wordt ingezet om het technisch lezen te verbeteren in de tweede helft van groep 3 en het gehele jaar bij groep 4. Leerlingen waarbij het leestempo nog beneden gemiddeld is, krijgen zo de gelegenheid om 3 keer week een kwartiertje in een één op één situatie te lezen. Leerlingen uit groep 8 zijn de tutoren en krijgen elk een leerling van groep 3 of 4 onder hun hoede.
- BOUW! (groep 2, 3, 4) – Dit is een webbased leesinterventieprogramma welke individueel wordt ingezet met medewerking van de ouders. Wanneer er in groep 2, 3 of 4 leerlingen dyslexie-kenmerken laten zien, wordt dit programma ingezet in overleg met de ouders. Thuis en op school gaan de leerlingen er mee aan de slag onder supervisie van de RT.
Hoe wij verder het lezen bevorderen:
-Maandelijks bezoek aan de bibliotheek van Ypenburg
-Voorlezen
-Vrij lezen
-Kinderboekenweek